Sluiten

Academische studie naar sculptuur: Eros Farnese

Vervaardiger

Eugène Jean Copman (tekenaar)

Periode en datering

19de eeuw
(1864)

Academische studie naar sculptuur van Eros, getekend door Eugène Copman. Volgens de aantekening onderaan tekende hij deze studie tijdens zijn verblijf in Rome. Hij behaalde in 1861 namelijk de Prix de Rome voor graveerkunst. Naast zijn handtekening op deze tekening, is het jaartal 1864 toegevoegd. De sculptuur stelt Eros voor, naakt en gevleugeld. Hij leunt tegen een stronk met koker en houdt zijn linkerarm omhoog. Het hoofd, de armen en vleugels zijn deels afgebroken. Copman tekende naar het origineel, of een afgietsel van het standbeeld Eros Farnese dat in 1862 in Rome werd ontdekt. In 1864 werd het door Napoleon III verworven, waardoor het werk zich vandaag in het Louvre bevindt. Het beeld refereert naar Eros van Thespiae van Praxiteles. Copman tekende deze sculptuur voluit en frontaal. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, grijs gewassen. Copman zou ook twee studies naar levend model tekenen in Rome (0014.GRO0070 en 72.II). Hij gebruikte voor deze studies echter ander papier (Fabriano) dan voor de studie naar sculptuur (D.C. Blauw).

Details

Onderwerpen
Opschriften
aantekening (rechts onder): Eugène Copman / Rome 1864
watermerk (midden boven): MA (monogram) in sierschild onder kroon met vegetaal ornament
watermerk (midden onder): D C BLAUW
Dimensie
geheel, hoogte: 630 mm
geheel, breedte: 443 mm

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materialen
Inventarisnummer
0014.GRO0071.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Verwante items

Gerelateerde items uit onze collectie